Pages

Saturday 16 June 2012

KEPAYAHAN SI RAMA-RAMA


                Korg penah tengok kepompong rama-rama kan?biasanya ulat beluncas yg bertukar rama-rama dah melalui fasa kepompong. Ulat beluncas lama jugak akn membaluti dirinya dengan kepompong. Haaa,nie ada 1 kisah yang mengungkap 1 rahsia mengenai kepompong dan rama-rama.
                Masa dulu2,ada la seorg saintis nie melihat kepompong rama-rama dekat dengan laman rumah dia..kepompong tue bergerak-gerak mcam ada benda yang nak kluar..saintis tu twu yang anak rama2 yang nak kluar dri kepompong tue..so,dia tengok la kepompong tue dengan penuh minat..
 Tapi,saintis tdi mendapati rama-rama tue susah nak kluar dri kepompong dia..sebab ia hanya dapat kluar dri lubang yang kecil kat hujung kepompong..Jadi,sbb kesian saintis tdi pon ambik gunting dan dia potong sedikit kepompong tue bgi memudahkan si rama-rama kluar..
Dia rsa lega sebab akhirnya rama2 dapat kluar dengan mudah..namun,saintis tdi mendapati kepak rama-rama tue tak kuat..dia pon tunggu sebb dia sangka rama2 tdi penat bergelut msa kluar tdi..hmm,sangkaan saintis tue jauh meleset..rama2 tue dapat mengembangkan sayapnya tapi dia tak leh terbang mcam rama-rama laen..dia boleh merangkak ja..
Melihat peristiwa nie,saintis tue mula paham yang pergelutan si rama-rama melalui lubang kecik itulah yang memberi upaya kepadanya bagi menguatkan kepaknya dan membolehkan bendalir dipam ke kepak rama-rama tue..
So,apa yang korng dapat dri cerita nie..bgi sya apa yang sya dapat dri cerita nie adalah bagi seseorang yang nak menjadi kuat secara dalaman dan luaran,dia perlu melalui ujian dan dugaan hidup sebelum berjaya..hmm,kan..jadi lepas nie bla ujian dan cabaran apa pon yang datng kita tak pyah la risau sangat..bukan maksud sya tak payh ambik kisah..tp kita tak usah masalah tue dan yang paling penting cepat2 cari solusi..kan senang..kita pon twu kan Allah takkan uji kita if kita tak mmpu..msti bleh punya walaupon ianya sangat perit..itu sebenarnya proses pembinaan dri..kita tak kan jadik org yang hebat klw kita tak lalui bnda2 nie smua..lastly,mohonlah kekuatan dri Allah..

Renung-renungkan:-
apabila kita memohan kekutan dri pada ALLAH,Dia akan memberikan kita kesusahan dan ujian bagi menjadikan kita tabah dan berani”





No comments:

Post a Comment